Tämä verkkosivusto toimii evästeiden avulla. Käytämme evästeitä, että voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)

Markkinoinnin ulkoistaminen – parhaat vinkit markkinoinnin ostamiseen

Julkaistu: 19.04.2024
Jaa:

Tuntuuko markkinoinnin ulkoistaminen hankalalta? Annamme parhaat vinkit markkinoinnin ostamiseen ja rohkeasti ulkoistamiseen yrittäjälle, jonka resurssit itse tekemiseen eivät riitä. Tämän artikkelin luettuasi olet markkinoinnin ulkoistamisen ammattilainen, eikä kumppanin kanssa neuvotellessa mene sormi suuhun!

Aloita pohtimalla, mikä on tavoitteesi markkinoinnissa

Tiedätkö, mitä palvelua olet ostamassa? Pohdi ennen päätöstä ulkoistamisesta, että mitä tai kenet tahtoisit saavuttaa markkinointitoimenpiteiden tuomalla näkyvyydellä. Mieti myös, mitä markkinointibudjetillasi tulisi saada ostettua, ja kuinka realistista se on. 

Voit pyytää markkinoinnin asiantuntijalta lyhyttä maksutonta tapaamista ennen päätöstä yhteistyöstä. Näin saat varmuuden, onko kyseinen ammattilainen juuri teidän yrityksenne tarpeeseen sopiva: kohtaavatko kemiat ja onko osaaminen juuri oikein painottunut. Huomioi kuitenkin, että kaikkiin markkinointihaasteisiisi et voi saada ilmaisessa tapaamisessa ratkaisuja. 

On myös tärkeää, että ennen päätöstä yhteistyöstä sinulla on palvelun ostajan roolissa selkeä kuva, mihin aikaa ja budjettia käytetään. Mieti myös, palveleeko alustavasti sovitun kaltainen yhteistyö liiketoiminnalle tärkeimpiä tavoitteitasi.

Etkö osaa sanoittaa, mitä kaikkea osaamista tarvitset?

Markkinointi on iso, myynnillisiä tavoitteita palveleva kokonaisuus. Ei ole välttämättä helppo eritellä, mitä yksittäisiä toiminnallisuuksia markkinoinnin laajasta kentästä tarvitaan, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan. Fakta on, että sinun ei yksin tarvitsekaan tietää. Jos ostat markkinointia asiantuntijatoimistolta, on markkinoinnin asiantuntijan tehtävä katsoa asiakkaan kanssa yhdessä, mitä toimia markkinointiviestintä vaatii toimiakseen: kaikki ratkaisut eivät sovi kaikille ja avoin keskustelu on siksi avainasemassa.

Viestintä Ruuti on ennen kaikkea sisältömarkkinointitoimisto, mutta laajan yrittäjäverkoston ansiosta löydämme myös helposti kaikenlaisiin projekteihin kumppanin! Älä siis epäröi ehdottaa kaikkia toiveitasi, jos päädyt keskustelemaan markkinoinnin ulkoistamisesta juuri meidän kanssamme. Haluamme lähteä rakentamaan yhdessä juuri sinulle sopivaa kokonaisuutta.

Voit lukea Viestintä Ruutin aiemmasta artikkelista lisää siitä, miksi markkinoinnista kannattaa kiinnostua silloinkin, kun omaan rooliin ei välttämättä täysin kuuluisikaan yrityksen markkinointitoimenpiteet. Viestintä Ruuti - Blogi - Asiantuntijaviestintä: kiinnostu markkinoinnista (viestintaruuti.fi).

Selvitä hinnoittelumalli ja pohdi budjettia

Tässä tulee oleellisimmat rahaan liittyvät vinkit markkinoinnin ostamiseen! Hinnoitteluun vaikuttaa ensisijaisesti markkinointiviestinnän asiantuntijan tuntihinta, ja miten kyseinen asiantuntija tai toimisto päättää projekteista tai jatkuvasta markkinoinnista laskuttaa. Vaikka halpa tuntihinta houkuttelee, voi joissain tapauksissa olla kuitenkin kustannustehokkaampi ratkaisu ostaa hieman kalliimman tuntihinnan asiantuntija.

Pientä tuntihintaa laskuttava asiantuntija ei välttämättä ole niin edullinen kuin luulisi. On mahdollista, että hän tekee työtä puolet kauemmin kuin kalliimpi tekijä. Hän saattaa myös tarvita lisäksi apuasi, eli aikaasi, joka luultavasti on yksi syy markkinointitoimenpiteiden ulkoistamispäätöksen taustalla. Kalliimman tuntihinnan asiantuntija voi tehdä saman työn itsenäisemmin ja puolet nopeammin.

Yksi tyypillinen hinnoittelumalli on jatkuvan markkinoinnin sopimus eli kuukausilaskutus, joka perustuu joka kuukausi tehtyihin tunteihin. Tällä tavoin hinnoiteltu palvelu ei välttämättä kohtaa pidemmällä aikavälillä luovan työn tuottaman arvon kanssa, ja tällaista laskutusmallia voi olla hankala laskea yrityksen markkinoinnin vuosibudjettiin. Tämä on kuitenkin hyvin joustava tapa ostaa markkinoinnin palveluita, koska maksat aina tismalleen siitä, mitä tehdään. 

Projektiluontoiset työt on helpompi hinnoitella työmääräarvioon perustuvana pakettina. Joskus työmäärää voi olla haastava ennakoida, ja siksi tehty työmäärä palkkioon nähden saattaa olla suurempi tai pienempi. Usein markkinoinnin asiantuntija saattaa omaksi turvakseen hinnoitella tarjoukseen myös lisätyökustannukset, mitä hän voi laskuttaa, jos työmääräarvio ylittyy reilusti. 

Määrittele tarkkaan markkinoinnin asiantuntijatyön ja sisältöjen mainonnan mediabudjetit. Huolellinen budjetti on kaiken a ja o, ja sen suunnittelu helpottaa yrityksesi ja ulkoistetun markkinointikumppanin työtä huomattavasti. 

Sovi asioista tarkasti, selkeästi ja reilusti

Väärinymmärrysten mahdollisuus on etenkin yhteistyön aloittamishetkellä suurimmillaan. Siksi markkinoinnin asiantuntijan kanssa kannattaa olla hieman liian huolellinen kuin huoleton.

Sopikaa siis kaikista yksityiskohdista tarkasti ja asettakaa realistinen määräaika tehtäville. Selkeys, avoimuus ja reiluus sekä yksinkertaiset ja tarkat tavoitteet ovat oikotie onneen. Tarkista myös, että sinulle itsestäänselvät asiat ovat selvää kauraa myös asiantuntijalle. Markkinoinnin asiantuntija ei välttämättä ole juuri sinun toimialasi syväosaaja, ja tietyt lainalaisuudet markkinointitoimenpiteisiin liittyen on hyvä kerrata yhdessä. 

Annamme parhaat vinkit markkinoinnin ostamiseen myös yhteistyösopimusten osalta. Muista tehdä kirjallinen sopimus yhteistyöstä, immateriaalioikeuksista, yhteistyötä koskevasta aikataulusta ja salassapitovelvollisuudesta. Tärkeitä ovat myös ne kriteerit, joiden puitteissa yhteistyösopimus voidaan purkaa.

Sopimuksen tarkoitus ei ole olla epäluottamuslause asiantuntijalle, vaan se asettaa selkeät raamit yhteistyölle molemmilla puolilla pöytää. 

Myös yhteisömanageroinnin ja moderoinnin voi ulkoistaa

Voitte sopia asiantuntijan kanssa kommenteista ja reaktioista ilmoittamisesta. Joko markkinoinnin asiantuntija ilmoittaa niistä sinulle tai hoitaa niihin vastaamisen itsenäisesti. Jos hän moderoi yhteisöä, hän voi käyttää puumerkkejä aina viestinsä perässä, jolloin on helppo seurata, kuka mahdollisiin asiakasviesteihin on vastannut. 

Asiantuntija voi myös vinkata sinulle ajankohtaisia keskusteluja, joihin yrityksesi tai yrityksesi asiantuntijoiden kannattaisi osallistua. Vaihtoehto on, että asiantuntija hoitaa vaikuttamisen niissä itsenäisesti yritystilin kautta.

Managerointi ja moderointi kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan osaksi sometyötä. Ne lisäävät yhteisöllisyyttä ja brändin tunnettuutta. Ne myös vievät markkinointia pois päin vanhanaikaisesta yksipuolisesta ja yhdensuuntaisesta kaikille huutelusta. Näin ollaan säännöllisesti yhteydessä omaan yleisöön oikea-aikaisesti. Sosiaalista mediaa ei kutsuta turhaan sosiaaliseksi! Tällä hetkellä hyvin monilla alustoilla sitoutuminen ja vuorovaikutus ovat tärkeimpiä mittareita sille, että sisältö leviää orgaanisesti. 

Epäröintiin liittyvät vinkit markkinoinnin ostamiseen

Monet pelkäävät, että markkinointi onkin jostain syystä odotettua kalliimpaa. Pelon saa häivytettyä, kun kerrot markkinoinnin ammattilaiselle tarkan budjettisi ja suunnitelmasi sen käyttämiseksi. Osa markkinoinnin palveluiden ostajista myös pelkää saavansa huonoa tai välinpitämätöntä palvelua. Määritelkää siis etukäteen palautteenantamiskäytännöt ja muut teille yhteistyöhön liittyvät tärkeät asiat. Siten luottamus vahvistuu ja asioista tullaan puhuneeksi avoimesti.

Roolien jakaminen ja niistä sopiminen voi tuntua monimutkaiselta. Se voi myös aiheuttaa epäröintiä. Kuuluuko asiantuntijan kontolle esimerkiksi yhteisömanagerointi ja analytiikan ymmärrettäväksi tekeminen? Sopikaa näistä yhdessä keskustellen. Olettaminen vie ojasta allikkoon. 

Markkinoinnin palveluiden ostaminen on investointi liiketoiminnan kasvattamiseen, brändin kehittämiseen ja myynnin helpottamiseen. Markkinointi ei ole irtonainen asia liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa, vaan itseasiassa kovin olennainen osa sitä: ja myös tuloksekkaan bisneksen edellytys! 

Lue blogistamme lisää sisältömarkkinoinnin merkityksestä yritykselle ja asiakkaillesi: Viestintä Ruuti - Blogi - Sisältömarkkinoinnissa voittaa sekä asiakas että yritys (viestintaruuti.fi).

Markkinoinnin onnistuminen todetaan analytiikan avulla

Markkinoinnin vaikuttavuutta arvioidaan analytiikan avulla suunnitteluvaiheessa päätettyjä mittareita tarkastelemalla. Pyydä asiantutijalta säännöllisesti yhteenveto tehdyistä sisällöistä ja tavoitteiden saavuttamisesta sekä ajatuksia siitä, miten kerättyä analytiikkaa hyödynnetään jatkuvasti markkinoinnin kehittämisen tukena. 

Tutkikaa myös orgaanisia julkaisuja. Mikä puhuttelee yleisöä, eli minkälaiset julkaisut saavat eniten reaktioita aikaan? Miten yleisön aktiivisuutta voisi lisätä ja valjastaa sisältömarkkinointi palvelemaan vielä paremmin liiketoiminnan tavoitteita?

Pyydä myös asiantuntijaa selvittämään raporttien mystiset luvut ja kirjainyhdistelmät auki - älä stressaa siitä, ettet tiedä ja osaa kaikkea itse. Selvittämällä asiantuntijalta kimurantit asiat reilusti, pysyt paremmin kartalla itsekin ostamasi markkinoinnin toimivuudesta.

Tässä oli kiteytettynä parhaat vinkit markkinoinnin ostamiseen. Ota rohkeasti yhteyttä, niin varataan sinulle maksuton konsultaatio, ja katsotaan, olisimmeko hyvä match sinun yrityksesi markkinointitoimenpiteiden parantamiseksi!