Tämä verkkosivusto toimii evästeiden avulla. Käytämme evästeitä, että voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)

Persoonasta bränditarinan rakennusaineeksi

Julkaistu: 02.01.2021
Jaa:

Mikä tekee sinusta sinut? Persoonalliset piirteemme ovat usein juuri niitä, mitkä haluamme sulattaa mukiinmeneväksi möntiksi muuhun massaan. Kuitenkin oma persoona, oma äänensävy ja juuri sinun ikioma juttusi ovat parasta mahdollista maaperää oman brändin rakentamiselle. Millainen persoona sinun brändisi on ja miten kerrot oman brändisi tarinan kiinnostavalla tavalla? Kaikki tuntuvat tohottavan vuodesta toiseen enemmän ja enemmän brändistä, mutta onko siitä oikeasti hyötyä asiantuntijalle tai yritykselle?

Jokaisella meistä on tarina ja jokainen meistä on henkilöbrändi. Kyllä, vaikka et olisi aktiivisesti kosketuksissa kumpaankaan omaasi, olet varmasti kuullut kyseiset väittämät ennenkin. Aivan kuin ei elämäntarinasikaan, ei myöskään brändisi tarina synny yksin pähkäilemällä ja hetkessä sutaisten. Aivan kuin elämäämme, myös brändimielikuviemme rakentumiseen tarvitsemme muita ihmisiä. Massaan sulautuminen on helppoa, ja jonkun toisen valmiiksi tamppaamaa polkua olisi varsin vaivatonta lähteä kulkemaan, mutta kysy kuitenkin ensin itseltäsi – kannattaako?

Polku erottuvaksi brändinrakentajaksi

Yrityksille brändin luominen on mahdollisuus erottua kilpailijoista ja tulla muistetuksi kriittisillä hetkillä. Brändi rakentuu yrityksen äänensävystä, kannanotoista, visuaalisesta ilmeestä ja vuorovaikutuksesta oman yleisön kanssa. Brändi on siis monen kokonaisuuden summa, oli kyse sitten yrityksen, tai yksittäisen asiantuntijan brändistä. Myös vahvat asiantuntijabrändit noudattavat koherenttia äänensävyä kaikissa valituissa kanavissaan, kertovat omaa bränditarinaansa ja synnyttävät itsestään mielikuvia.

Samoin kuin yrityksen luomalla brändillä, myös asiantuntijabrändillä on kohdeyleisö. Yleisöä ovat useimmiten potentiaaliset ostajat ja tosifanit, jotka inspiroituvat asiantuntijan sanoista ja teoista. Tämän lisäksi bränditarinaan ja brändin kokonaisolemukseen vaikuttaa myös kohderyhmäsi kokemus sinusta. Mitä mielikuvia herätät, miltä tunnut, kuulostat ja vaikkapa tuoksut. Kaikki julkiset päätöksesi tulisi olla linjassa sen kanssa, mitä brändisi haluaa olla ja mitä asiakkaasi odottavat brändisi olevan.

Selkeytä omaa kokonaisuuttasi – 4 vinkkiä brändipölyjen puisteluun

  • Onko brändilläsi liikaa elementtejä? Poimi kirsikat päältä ja keskity niihin satasella. Vaikka ihanteellista se olisikin, et voi miellyttää kaikkia ja samanaikaisesti olla vetovoimainen ja kiinnostava. Tee rohkeasti valintaa siitä, kuka on unelmayleisösi ja suunnittele markkinointistrategiaasi heidät mielessä pitäen. Jätä arvoa tuottamaton ja epäkiinnostava sisältö pois ja keskitä voimasi asioihin, jotka oikeasti merkitsevät.

  • Onko brändisi sekaisin kuin seinäkello? Järjestele arvomaailmasi ja viestintäsi yhdenmukaiseksi. Kun mutustelet omaa bränditarinaasi ja pohdit oman brändisi tärkeimpiä arvoja, mitkä ovat ensimmäiset kolme, jotka tulevat mieleen?

  • Onko brändisi kulahtanut? Ravistele pölyt pois ja kysy vaikutuspiirissäsi olevilta, brändiäsi kuluttavilta henkilöiltä, mikä on juuri sinussa kaikista kiinnostavinta. Panosta niiden ominaisuuksien kehittämiseen.

  • Onko brändisi liian levällään? Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Jos yrität haukata koko digitalisaation kenttää yhdellä suullisella, on sanomattakin selvää, että se on liikaa. Valitse kanavat, joissa sinun asiakkaasi pääasiassa ovat. Ole valinnassasi myös hieman itsekäs. Pohdi myös sitä, missä kanavassa asiantuntijuutesi pääsee loistamaan ja missä uskot olevasi sisällöilläsi hyvä!

Herätä tunteita tarinallasi

Lisa Sounio mainitsee hauskasti teoksessaan Brändikäs, (2010), että nopein brändimielikuvatesti on kysyä asiakkailta minkälaiselta henkilöltä heidän mielestään sinun brändisi näyttää. Simppelin testin perusteella on helppo lähteä miettimään miellyttääkö tulos, vai haluaako kenties näyttää erilaiselta. Jos olet ajatellut näyttäväsi raikkaalta ja trendikkäältä hipsteriltä, mutta asiakkaasi kokevat sinut homssuisena hippinä, on ehkä aika kurkistaa syvemmälle omaan brändiin ihan kokonaisuutena - äänensävyyn, ulkonäköön ja tarinaan.

Kun brändin perimmäinen ajatus on löytynyt, on aika luoda tarinaa. Kuka olet ja mitä teet on helppo ja luonnollinen alku, mutta miten kertoisit vangitsevalla tavalla jotakin sellaista, millä haluat saada aikaan erilaisia tunteita, kuten iloa tai vaikkapa samaistuttavuutta? Yksi lähestymistapa on aloittaa pohtimalla sitä, mistä sinut olisi helppo muistaa ja rakentaa tarinankerrontaa sen ympärille.

Tarinasi voi olla lyhyt tai pitkä, hyvä tai huono. Pääasia on, että herätät tunteita, etkä vain kerro yrityksesi elinkareesta tai uuden tuotteen lanseerauksesta kronologisena raporttina. Mene syvemmälle. Brändisi muistettavuus korreloi suoraan siihen, miten ja minkälaisia reaktioita olet kohderyhmässäsi saanut aikaan. Kerro tarinoita myös matkan varrella. Yritystarina ei ole vain yksi, ainutkertainen satu, vaan jatkuva ja kasvava jatkokertomus. Tarinat syntyvät matkan varrella tehdyistä valinnoista. Kerro siis asiakkaillesi, miksi aloitte painattaa t-paitojanne luomupuuvillaisiin nuttuihin? Haluatteko pelastaa kenties sademetsät tai tarjota asiakkaanne iholle pehmoisemman kokemuksen?

Päästä asiakas mukaan bränditarinaan

Yritykset tarvitsevat asiakkaitaan kertomaan tarinaa. Brändiä tulee joustavasti ja rohkeasti viedä haluttuun suuntaan sen yleisön näkemysten avulla. Jos sallit, myös asiakkaasi voivat innostua kirjoittamaan bränditarinaa kanssasi. Ajan saatossa brändisi elää, kehittyy ja muovautuu automaattisesti sinne, missä sen pitääkin olla. Kysykin siis itseltäsi, miten brändisi on tuonut lisäarvoa yleisösi elämään ja minkälaista sisältöä he jakavat sinusta? Kuinka voisit vastata tarpeeseen, ja samalla luoda yhteneväisen polun, joka lopulta johtaa brändisi rakentumiseen.

Kun asiakkaasi näyttävät sinulle suunnan ja reitin, minkälaista sisältöä he sinulta odottavat, sinun on helppo sitouttaa ja saada aikaan tunteita. Osumalla oikeisiin kohderyhmiin ja oikeisiin tunteisiin, saat asiakkaasi liikkeelle kertomaan tarinaasi. Jos asiakas haluaa tunnistautua juuri sinun brändisi tosifanina, se on yksi suurimmista onnistuneen brändikokonaisuuden tunnustuksista.

Aloita oman brändisi luominen tai uudistaminen näillä vinkeillä! Voit suunnitella yritys- tai asiantuntijabrändisi räjähtäväksi myös yhdessä ruudinkeksijän kanssa.