Tämä verkkosivusto toimii evästeiden avulla. Käytämme evästeitä, että voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)

Vastinetta ajalle brändin parissa – sisältömarkkinointi on kaikkien etu

Julkaistu: 16.09.2021
Jaa:
Mihin lisäarvon tuottaminen perustuu? Miksi ilmaista informaatiota jaetaan ja silti uskalletaan toivoa, että ilmaisen sisältösi kuluttanut potentiaalinen ostaja palaa myöhemmin myös maksavana asiakkaana? Ilmaiset oppaat, webinaarit ja vinkkiblogit eivät ole epätoivoista seuraajien kalastelua. Sen sijaan hyötysisältöjen tuottaminen on suunnitelmallinen, pitkän tähtäimen markkinointi-ilmiö, joka keskittyy asiakaskokemukseen ja vuorovaikuttamiseen. Ilmiötä kutsutaan sisältömarkkinoinniksi.

Sisältömarkkinoinnissa voittaa sekä asiakas että yritys

Monella yrityksellä on sama dilemma. Halutaan tehdä tietynlaista sisältöä ja näyttäytyä potentiaalisten asiakkaiden silmissä houkuttelevana vaihtoehtona. Näiden tavoitteiden eteen tehdyt toimet eivät jostain syystä kuitenkaan onnistu puhuttelemaan niitä henkilöitä, joita niiden pitäisi puhutella. Tällä raiteella puksuttava markkinointi kannattaa ottaa lähempään tarkasteluun ja katselmoida sitä aivan markkinoinnin tekemisen alkulähteellä. Miksi olemme siis ylipäätään tekemässä markkinointia? Vastaus on aina asiakkaita ja liiketoiminnan kasvattamista varten.

Pienimuotoista itsensä tutkiskelua kannattaa ylläpitää sisältömarkkinoinnissa oikeastaan hieman koko ajan. Niin markkinoinnin keinot kuin yleisötkin muuttuvat ajan saatossa, puhumattakaan yrityksesi kehityksestä sekä tuotteiden ja palveluiden muovautumisesta. Siitä syystä on pelkästään järkevää seurata kanssayrittäjiä ja kilpailijoita sekä tarkkailla uusia alustoja ja omien seuraajien liikehdintää digitaalisissa kanavissa.

Miten varmistan, että jakamani tieto ja hyöty heijastuu hyötynä myös minulle?

Tarjotessasi unelma-asiakastasi kiinnostavaa, hyödyttävää tai viihdyttävää sisältöä, voit ajatella sitä vaihtokauppana. Sisältöjesi parissa vietetään aikaa ja sinuun sekä yritykseesi tutustutaan paremmin. Vastalahjaksi arvokkaasta ajastaan sisältöjen kuluttaja saa reilun annoksen lisäarvoa. Hän oppii uutta, mutta tekee sen sinun ehdoillasi. Hän samaistuu, mutta hän samaistuu sinuun. Sillä on suuri arvo sinulle, sillä jokainen kohtaaminen vahvistaa kokemusta sinusta, yrityksestäsi ja brändistäsi.

Optimointi ja ohjaaminen on tärkeää. Sisältömarkkinointi tuo tulosta heti, kun asiakas kokee hyötyä. Kun asiakas kokee hyötyä, hän haluaa etsiytyä eteenpäin. Hän haluaa verkkosivuillesi lukemaan lisää ja saatuaan vielä enemmän lisäarvoa ja hyötyä verkkosivuilta, hän haluaa tehdä seuraavan toiminnon, kuten ostaa tuotteesi tai palvelusi. Varmistaaksesi asiakkaan sulavan liikkumisen eteenpäin ostopolussa, täytyy sisällöt suunnitella huolellisesti toisiaan tukeviksi. Hellä tönäisy kohti seuraavaa steppiä on jutun pointti! Sen sijaan räiskyvät ostokehotusbannerit sivustolla ennemminkin karkottavat sinusta kiinnostuneet kuluttajat tiehensä.

Muistilista sisältömarkkinointiin

LUOTA. Luota siihen, että prosessi toimii. Luota siihen, että tehdessäsi tavoitteellista, omaäänistä ja juuri oikeaa yleisöä puhuttelevaa markkinointiviestintää, onnistut tavoittamaan heidät.

SITOUDU. Sitoudu tekemään asioita aktiivisesti ja pitkäjänteisesti. Valmistaudu puskemaan inspiroivia sisältöjä kerta toisensa jälkeen, systemaattisesti ja lannistumatta. Sisältömarkkinointi vie aikaa, mutta palkitsee sinut oikeasti merkittävillä asiakkailla.

SUUNNITTELE. Tee sisältöjä suunnitelmallisesti. Varmista, että kaikki sisällöt nojaavat tavoitteisiin, vastaavat äänensävyäsi ja brändiäsi sekä ovat kirjoitettu unelma-asiakkaalle. Pidä silmällä sitä, miten paljon markkinoit tuotteitasi ja miten paljon annat tietoa sekä hyötyä ilmaiseksi. Valitse isoja teemoja ja kokonaisuuksia, jotka pilkot pienemmiksi paloiksi. Älä pelkää kierrättää sisältöjäsi uudelleen. Hyvät, isot teemat eivät välttämättä vanhene koskaan.

KESKUSTELE. Ole aktiivisessa vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa. Kommentoi, reagoi, jaa ja ole läsnä. Jätä muistijälki vastaamalla ja ratkaisemalla haasteita. Kiinnostu yleisöstäsi ja kysy toisinaan, mitä he odottavat sinulta? Keskustele markkinoinnin ammattilaisten kanssa ja pyydä näkemyksiä sekä kokemuksia. Jaettu tieto on paras tieto!

Mieleenpainuvuus on merkki onnistuneesta sisältömarkkinoinnista

Pystyitkö tarjoamaan yleisöllesi jotakin ainutlaatuista? Ratkaisitko haasteen tai annoitko hyödyllisen vinkin? Saitko heidät keskustelemaan ja jakamaan omia näkemyksiään? Loistavaa! Aiemmin saatu apu, tuki ja keskustelu helpottavat päätöksentekoa tulevaisuudessa. Luotettavaksi koettu brändi on asiakkaalle signaali, jonka myötä hän on valmis maksamaan saadakseen vastaavanlaista palvelua, kun hän sitä tarvitsee. Sinun täytyy vain enää odottaa, että asiakkaasi tarve syttyy ostopäätökseksi.

Mitä persoonallisemmalla otteella teet yrityksesi markkinointia, sen helpommin herätät reaktioita ja tunteita. Tunteiden ja reaktioiden herääminen jättää yleisöösi tahtomattaankin muistijäljen. Tämä muistijälki on sinun vakuutuksesi sille, että sisältömarkkinointisi on tehokasta ja saa asiakkaat palamaan luoksesi itsenäisesti, kun aika on heille sopiva.

Lähde: Sisältömarkkinoinnin työkalut, Mikko Rummukainen, Ida Hakola ja Ilona Hiila, Alma Talent 2019.