Tämä verkkosivusto toimii evästeiden avulla. Käytämme evästeitä, että voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)

This or That - markkinoinnin näkökulma

Julkaistu: 14.09.2022
Jaa:

Blogiteksti markkinoinnin näkökulmasta tehdyistä valinnoista päivittyy sitä mukaan, kun julkaisen This or That -aiheisia keloja Instagramissa.

Ensimmäisenä käsittelyssä on erilaiset sosiaalisen median alustat markkinointikanavina

Markkinoinnin tekijöitä on yhtä paljon kuin tapoja tehdä. Eri ihmisillä on eri preferenssit eri kanaviin, sisältömuotoihin ja tapoihin tehdä maksettua ja orgaanista mainontaa. Valinnat perustuvat moneen tekijään, kuten:

  • Mikä on juuri tietylle asiakkaalle paras vaihtoehto markkinointikanavaksi?

  • Mitä analytiikka kertoo siitä, missä kanavassa tietynlaisella sisällöllä kannattaa olla?

  • Missä juuri tiettyä toimialaa seuraavat ihmiset ovat ja miksi?

  • Missä on mukavinta, helpointa ja itselle sopivinta tehdä markkinointiviestintää?

Kanavia on paljon ja harva yritys tai toimija pystyy olemaan jokaisessa kanavassa 100 prosenttisen omistautuneesti mukana. Kanavavalinta tehdään markkinoinnin suunnittelun alkuvaiheessa yhdessä kartoittamalla.

Kuten sanottua, meillä jokaisella on omat preferenssimme ja tässä on minun. Ensimmäisessä Reelsissä tein valintoja kanavien välillä.

Facebook vai YouTube?

Valitsen Facebookin, vaikka nämä kaksi kanavaa ovat hieman huonoja verrokkeja keskenään. YouTube edellyttää videotuotantotaitoja, eikä parhainkaan videosisältöjen tekijä välttämättä heti saa huimaa näkyvyyttä sisällöilleen. Mikäli videontuotannon taidot omaa, voi kuitenkin Facebookissa paljonkin aikaiseksi. Facebook suosii videosisältöjä ja takaa silmäpareja kotikutoisemmillekin videoille.

Instagram vai Pinterest?

Valintani osuu Instagramiin. Se on sisältömuodoiltaan monipuolinen ja sen voimakkaat muutokset mahdollistavat uusienkin tilien orgaanisen kasvun. Lisäksi sen käyttäjämäärä jatkaa kasvua ja laajenee eri ikäryhmiin Facebookin kaltaisesti. Pinterestissä on kuitenkin tulevaisuuden tuulahdus. Sen potentiaalia ei vielä juurikaan hyödynnetä suomalaisessa pienyritysten markkinoinnissa. Jos haluaa suhtautua markkinointiin edelläkävijänä, voi Pinterestin ottaminen mukaan palettiin olla hyvä valinta.

LinkedIn vai Twitter?

Valitsen LinkedInin. Se on yksinkertaisesti verkostoitumiseen sekä B2B markkinointiin loistava ja tavoittava kanava. Mainonta on kallista, mutta sen suosion kasvaessa tilanne voi muuttua. Twitterissä mainonta on sen sijaan edullista, mutta käyttäjäryhmä poikkeuksellista. On vaikea tietää, tavoittaako oma viesti oikeaa kohderyhmää. LinkedIn antaa paljon, kun siellä tuottaa sisältöä säännöllisesti ja keskustelee ahkerasti sekä pitkäjänteisesti. Twitterissä saattaa saada näkyvyyttä helposti, mutta reaktiot pitää syntyä heti twiitin lähetyksen jälkeen.

Tiktok vai Snapchat?

Valintani on TikTok. Kasvu on räjähdysmäistä ja mahdollisuus viraaleihin videoihin orgaanisesti on toistaiseksi melkein kenellä vain. Tiktokin algoritmi on upea. Se opettelee tuntemaan sinut ja näyttää sellaista sisältöä, minkä parissa viihdyt - riippumatta siitä seuraatko sisältöä tuottavia käyttäjiä vaiko et. SnapChatissa on kansainvälisesti alle 35-vuotiaat käyttäjät. Snapit eivät ole ikuisia, vaan katsottavissa rajatun ajan. Snapit myös näkyvät vain seuraajille. Molemmissa kanavissa myös maksettu mainonta on mahdollista ja tavoittaa nuoret ikäryhmät hienosti.

Osa 2: Toisena käsittelyssä erilaiset sisältömuodot

Sisältömuotoja on paljon, huh! Jos eri kanaviakaan ei pystytä ottamaan kerralla haltuun, ei eri sisältömuotojakaan ole mahdollista valjastaa kerralla käyttöön. Yrityksen käyttämiä sisältömuotoja voidaan tarvittaessa määritellä markkinoinnin suunnittelun alkuvaiheessa yhdessä kartoittamalla samalla, kun yritykselle määritellään digitaalisen läsnäolon kanavat.

Sisältömuotoja valitessa on hyvä pohtia ainakin seuraavia asioita:

  • Kuka sisältöä kuluttaa? Minkälaiset sisältömuodot voisivat sopia unelmayleisölle?

  • Minkälaiset resurssit on käytössä? Pystytäänkö esimerkiksi laadukkaaseen videotuotantoon panostamaan?

  • Mikä on yritykselle luontaista ja tuntuu hyvältä tehdä?

  • Minkälainen sisältömuoto tuo yrityksen tuotteet tai palvelut parhaiten esiin?

Tekstin tarkoituksena on listata valintoja minun näkökulmastani. Kuten sanottua, meillä jokaisella on omat preferenssimme ja tässä on minun. Jaoin valintani sosiaalisessa mediassa Instagram Reelsin muodossa, ja valitsin nämä:

Live vai ennalta kuvattu video?

Minun valintani on live. Esimerkiksi Instagramissa livestä lähtee ilmoitus kaikille seuraajille ja se on mahdollista tallentaa profiiliin. Valmiin laadukkaan videon tuottaminen vaatii paljon aikaa ja vaivaa, mutta huolellisesti tehdyt videot leviävät usein hyvin ja niitä voi mainostaa, toisin kuin livejä. Pidän erityisesti livekeskustelujen ennakoimattomuudesta ja tunnelmasta. Keskustelua voi kirvota myös aiheen ulkopuolelta.

Instagram Story vai Reel?

Valintani on yksinkertaisesti Reels siksi, että sen voi halutessaan nostaa storyyn, mutta Reels trendaa paljon paremmin. Reelsit eli kelat leviävät seuraajiesi ulkopuolelle helposti algoritmin vuoksi. Storyt näkyvät lähtökohtaisesti vain seuraajillesi ja leviävät todella huonosti ulkopuolelle. Reelsiin saa myös tekstiosuuden, storyyn tekstin vain videon päälle.

Kuva ja paljon tekstiä vai kuva ja vähän tekstiä?

Ehdottomasti paljon tekstiä! Tämä on minun mielipiteeni, koska rakastan kirjoittamista. Haluan selittää tekstissä mahdollisimman paljon ja antaa vinkkejä seuraajille sitä kautta. Mainonnassa tehokkaampaa voi olla, että julkaisun copy on lyhyempi.

Yksi kuva vai karuselli?

Karuselli on oiva vaihtoehto. Enemmän on enemmän. Erityisesti jos käytät nimenomaan vain vähän tekstiä, voit karusellia hyödyntämällä kertoa osan asiastasi kuvissa joko visuaalisin elementein tai tekstillä. Yksi kuva on helpompi tapa tavoittaa kiireiset skrollaajat. He näkevät tärkeän sanomasi heti yhdestä kuvasta ja päättävät jatkavatko julkaisusi parissa oleilua.

Podcast vai Blogi?

Kirjoittajan valinta jälleen, eli mielestäni siis blogi! Blogi ja tekstisisällöt ovat yhä hakukoneiden lempilapsia. Käyttämällä avainsanoja ja kirjoittamalla laadukasta sisältöä, vaikutat verkkosivujesi kävijävirtaan. Podcastit sen sijaan ovat suosiossaan ajaneet nykyisin blogin ohi. Pidän podcasteista kuluttajan näkökulmasta, mutta niiden tuottaminen vaatii runsaasti taitoa ja resursseja.

Blogi päivittyy seuraavan kerran mainontaan liittyvillä asioilla! Seuraa Instagramissa @viestintaruuti tiliä, niin näet milloin blogi saa jatkoa.