Tämä verkkosivusto toimii evästeiden avulla. Käytämme evästeitä, että voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)

Gummerus – TikTok strategia ja sisällöntuotanto

Kirjakustantamo Gummeruksen markkinointitiimi halusi keväällä 2023 ottaa yhteistyökumppanin avuksi rakentamaan ja kehittämään Gummeruksen TikTok-kanavaa sekä tekemään siihen sopivia sisältöjä.

Strategiasta tekoihin

Viestintä Ruuti aloitti yhteistyön suunnittelemalla muutaman erilaisen strategialinjauksen, joista yhteisesti valittiin sille hetkelle toimivin suunta. Sitouduimme sovittuun julkaisu- ja suunnittelutahtiin ja siihen, että keräisimme orgaanisesta TikTok-markkinoinnista saatavilla olevaa dataa ja panostaisimme erityisesti aina uusiin trendeihin. 

Päätavoitteemme oli saada videoiden keskimääräinen kattavuus kasvuun, selkeyttä ja ammattimaista otetta julkaisujen tekemiseen ja näkyvyyttä #booktok-sisällöissä ja kirjallisuudesta kiinnostuneiden ihmisten for you -sivulla. Lisäksi Gummerus teki TikTokissa maksettua vaikuttajamarkkinointia.

Saimme jo muutaman kuukauden työn jälkeen kattavuusluvut nousemaan hieman paremmalle tasolle, ja mikä tärkeintä, luvut näyttivät saavuttavan kaikissa videosisällöissä paremman tason pysyvästi. Myös videoiden reaktiomäärät kasvoivat. Mukaan mahtui vuoden 2023 aikana myös muutama yllättävä hittivideo, jotka rikkoivat aiemmat ennätykset näyttökerroissa!  

Yhteistyömme jatkuu

TikTokin seuraajamäärä lähti tasaisesti, mutta kuitenkin reippaasti kasvuun pelkällä orgaanisella työllä, ja kanavan potentiaali oli selvää. 

Viestintä Ruuti jatkaa tavoitteellisten orgaanisten sisältöjen tuottamista ja suunnittelua yhteistyössä Gummeruksen kanssa edelleen. 

Gummerus kustannuksen yhteistyökumppanien avoimet palautteet:


”Riina Kruut on idearikas ja hänen kanssaan on miellyttävä työskennellä. Hän huolehtii myös aikatauluista varmalla otteella.” -Mary Jussila, markkinointipäällikkö ja Pauliina Pietilä, markkinointiviestinnän tuottaja