Tämä verkkosivusto toimii evästeiden avulla. Käytämme evästeitä, että voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen. Seuraamme myös sivustomme käyttäjätilastoja (Google Analytics.)

Keuda – pienyrittäjän digimarkkinointi: sisällöntuotannon työpaja

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda järjestää kaksi kertaa vuodessa (keväällä ja syksyllä) koulutusohjelman pienyrittäjille sosiaaliseen mediaan ja digitaaliseen läsnäoloon liittyen. Koulutusohjelman tavoitteena on tehdä käytännönläheisiä, omaan yritystoimintaan soveltuvia toimenpiteitä markkinoinnin edistämiseksi. Koulutus järjestetään osittain etänä ja osittain paikan päällä. Koulutuspäiviä on opintokokonaisuuden aikana kuusi sekä yhteisten intensiivipäivien lisäksi tehdään itsenäisiä tehtäviä mentorin tuella. Opiskelijat saavat valita itselleen mentorin omasta verkostostaan tai Keudan suosittelemana. 

Olen toiminut kaksi kertaa aiemmin mentorina ja tällä kertaa kevään 2023 yhden opiskelijan mentorina sekä koulutuspäivän sisällöntuotannon osuuden kouluttajana. 

Haluatko lukea lisää koulutuksesta?

Sisällöntuotannossa kehittyminen on mahdollista – harjoittelulla ja rohkeudella pääsee pitkälle!

Viestintä Ruuti Oy suunnitteli ja toteutti yhden, viiden tunnin mittaisen koulutuspäivän, tuoden pienyrittäjien digimarkkinointikoulutukseen viestinnän, kirjoittamisen ja sisältöjen suunnittelun taidon helpommin lähestyttäväksi harjoitusten ja käytännön tekemisen kautta. 

Sain vastuuopettajalta Leena Erolalta yhteisessä suunnittelutapaamisessa toiveita, mitä minun tulisi koulutuksessa huomioida ja rakensin opiskelijoille Keuda-brändiin sopivan viestintätaitoihin liittyvän koulutusmateriaalin sekä työkirjan. 

Alustusmateriaalissa keskityttiin asiantuntijaviestinnän merkitykseen, luotettavuuteen ja vaikuttavuuteen sekä erilaisten tekstien poikkeavuuksiin ja eroihin. 

Loput päivästä käytimme työkirjan tehtävien parissa. Olin laatinut työkirjaan kahdeksan erilaista tehtävää. Osa tehtävistä oli kirjoitusharjoituksia, osa mainostekstien suunnittelua esimerkiksi AIDA-työkalun avulla sekä osa työkirjaa varten kehittämäni FLOW-mallin hyödyntämistä sisältöjen pienempiin osiin jakamiseksi. Harjoittelimme yhdessä myös oman yritysesittelyn kirjoittamista ja yritystarinan sanoittamista.

Työkirjan viimeinen osa oli Ruudinkeksijän Blogiresepti, minkä pelkistetyn version annoin osallistujille kotitehtäväksi. Blogireseptin avulla osallistujat kirjoittaisivat omaan toimialaansa liittyen blogikirjoituksen julkaistavaksi yrityksen sivuille. 

Tekstityöpaja oli hyödyllinen ja esimerkit konkreettisia

Koulutuskokonaisuuden vastuuopettaja jakoi kanssani palautteet koulutuspäivästä:

Koulutuksen ryhmäkoko keväällä 2023 oli noin 20 opiskelijaa. Tekstityöpajaan osallistui paikan päällä hieman alle kymmenen ja Teamsin välityksellä yli viisi. Palautetta antoi viisi osallistujaa sekä vastuuopettaja Leena Erola.

Vastuuopettajan kommentti yhteistyöstä ja päivän onnistumisesta: 

"Riinan kanssa oli helppo työskennellä alusta loppuun asti. Hän piti kiinni sovituista reunaehdoista ja toteutti koulutuksen tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijat pitivät Riinan innostuneesta tavasta opettaa."